söndag 14 oktober 2012

Vila i frid, Hasse Tellemar

Hasse Tellemar blev 88 år. Jag kan inte påstå att hans död får mig att börja sörja eller klä mig i svart.
Men ändå, visst kändes det lite moloket för en kort stund när jag hörde att han gått bort. Det var som att en hel tidsepok flimrade förbi och försvann för alltid.
Hasse Tellemar ledde, det fortfarande populära, Ring så spelar vi mellan 1969 och 1988.
Musikern och radiomannen samlade över tre och en halv miljoner lyssnare (!) till sitt småputtriga och genomfolkliga program på lördagsmorgnarna.
Hallå! Är det Anton Berglund från Arjeplog?
Jo.
Hur är vädret där uppe? Har ni fått någon snö än?
Jo... här snöar det för fullt.
Jaså, då ska du ut och skotta då nu på förmiddan?
Nej... Det får grabben min göra när han kommer hit på eftermiddan.
Ja, vad bra att du får hjälp! Vad vill du ha för skiva?
Gulligullan koko som en gök, med Jokkmokks Jokke.
Det ska bli. Kan tänka att den är populär där uppe.
Nej... jag gillar den inte, det är min fru som vill ha den.
Och så där gick det på. Frågan som varje deltagare fick och som han eller hon kunde vinna en eller annan skiva på, om de svarade rätt, var inte det viktigaste.
Det viktigaste var att Hasse Tellemar bjöd lyssnarna på en tillbakalutad Nils Holgersson-resa genom Sverige varje lördagsmorgon.
De olika dialekterna, snön i Ånge, solskenet i Skanör, helgmarknaden i Horn, rallytävlingen i Sunne...
Tryggt, kravlöst, allt är som vanligt, inget läskigt har hänt. Precis som man vill ha det på lördagsmorgnarna.
Och även om programmet fortfarande lockar många lyssnare blir det aldrig som det var under Hasse Tellemars ledning.
För det första, han hade en sagolik radioröst.
För det andra, han hade glimt i ögat.
För det tredje, han var genuint intresserad.
För det fjärde, han var aldrig tillgjord eller konstlad.
För det femte, han var en man av folket.
Vila i frid, Hasse Tellemar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar