onsdag 10 oktober 2012

100 procent påhitt

Zlatan Ibrahimovic är en superbegåvning – när det gäller att sparka boll.
I övrigt är han faktiskt rätt medioker.
Divans senaste "snilleblixt" är en råsop mot de svenska medierna:
"95 procent är påhitt, 2,5 procent är det lite fakta bakom och resterande 2,5 procent är sanning."
Jag vet inte riktigt vad han menar, men förmodligen syftar han på all negativ kritik. Eller bygger även alla otaliga hyllningar på påhittade saker?
Nja... Tyvärr, Zlatan. Jag vill beteckna ditt uttalande som 100 procent påhitt.
Min klara uppfattning är nämligen att medierna behandlat dig alldeles för underdånigt genom åren.
Ett exempel:
Du har i rätt många landslagsmatcher gått på halvfart, samtidigt som du läxat upp lagkamrater som inte jobbat tillräckligt hårt eller passat dig tillräckligt ofta.
Det där har sportjournalisterna mer eller mindre blundat för, för du är ju en svensk superstjärna ute i Europa och en sådan måste man ju som svensk vara stolt över och inte göra ner så fort han nedlåter sig till att komma hem.
Som sagt, min klara uppfattning är att medierna behandlat dig alldeles för underdånigt genom åren.
Men det är kanske inte tillräckligt underdånigt för en sådan superbegåvning som du...
Eh... alltså... begåvad på att sparka boll.

För övrigt tycker jag...
...att Tintin ska ta med sig Bosse Hansson på nästa reportageresa till Kongo. Nej förresten, det är kanske ingen bra idé. De hittar väl inga som helst ljusglimtar att rapportera hem om, sannolikt blir det bara frågan om en svartmålning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar