lördag 1 februari 2014

Vilken pr-kupp, LRF!

En av de smartaste och mest lyckade pr-kupperna i Nyköping sedan jag flyttade hit i mitten på 80-talet.
Så kan man sammanfatta LRF:s och köttbonden Lovisa Norbergs initiativ att bjuda på hamburgare utanför Gripenskolan, samtidigt som veckans vegetariska lunch serverades i matsalen.
Alla riksmedier slog upp nyheten och båda kvällstidningarna diskuterade till och med frågan i sina huvudledare.
Låt vara att de bitvis dissade och mästrade LRF, diskussionen kom igång, och det rejält.
Personligen står jag mittemellan kötthatarna och köttälskarna, tillhör inget av åsiktskollektiven.
Däremot hoppas jag att LRF:s pr-trick hjälper till att sätta fokus på det absurda faktum att de svenska politikerna har satt världens högsta och mest kostnadskrävande djurskyddskrav på Sveriges bönder, samtidigt som stat, kommun och landsting upphandlar billigt utländskt kött som producerats under just de förhållanden som politikerna säger sig vilja undvika.
Jag har svårt att begripa att den dubbelmoralen kan fortgå år ut och år in, utan att medierna eller något politiskt parti tar ett ordentligt tag i frågan.

För övrigt...
...åt min yngste son en LRF-burgare utanför Gripen. Och han verkade tycka att den var god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar