fredag 3 februari 2012

Vila i frid, Stig Vig

Jag var drygt tjugo och åkte omkring och sålde Pågens-limpor till butikerna i Eskilstuna och Strängnäs med omnejd. Jag tjänade skapligt och hade en trofast flickvän och många justa polare och det mesta var väl okej men det fanns ändå en krypande känsla att det började bli dags att kliva vidare.
Mitt i den där jag-borde-nog-söka-in-på-högskola-perioden hamnade jag på en mellanölsindränkt förfest i en studentkorridor i Uppsala där pipröken var fränare än Thorbjörns Fälldins och där brudarna var svåra och intellektuella och där det satt en långhårig snubbe i ett hörn och spelade Dag Vag-låtar på en sliten elgitarr.
Sen gick vi vidare till någon nation som kan ha varit Norrlands eller GH och såg Dag Vag live och jag föll pladask för Stig Vigs pratsång och för hans naiva men smarta texter och för reggae på svenska och för det festliga studentlivet i största allmänhet.
Många år senare monterade jag upp min gamla skivspelare och placerade en back LP i mellansonens tonårsrum ovanpå garaget. Han skakade på huvudet åt den ålderstigna och för honom obegripliga stereoanläggningen och sa att "farsan, det spelar ingen roll hur bra du säger att de där gamla plattorna är, jag kommer i alla fall aldrig att lyssna på dem".
Några månader senare kom han in i köket och sa att han hade börjat gilla de där Dag Vag-plattorna och att de skulle spela på Fasching i Stockholm kommande fredag.
Så han och åkte dit och diggade Dag Vag och det spelade ingen roll att Stig Vig, Zilversurfarn, Tage Dirty och de andra hade grånat och var gamla som gatan, det var precis samma gung och sköna känsla som den där kvällen för drygt 30 år sen i Uppsala.
Härom dagen dog Per Odeltorp (Stig Vig) 63 år gammal och Dag Vag har gjort sin sista spelning.
Men plattorna och låtarna lever kvar. Och minnena.
Vila i frid, Stig Vig och Dag Vag.

För övrigt tycker jag...
...att följande textsnutt ur låten II D från albumet Palsternacka (1980) sammanfattar låtskrivaren Stig Vig rätt bra: Vad är dröm och vad är verklighet, finns det nån som egentligen vet?

1 kommentar:

  1. Sorglig läsning, men jag tror att han gungar fram någon annanstans nu.

    SvaraRadera