tisdag 15 maj 2012

Pannkakspytt

Medan halva jorden svälter slänger vi proppmätta västerlänningar mängder med bra mat, för att bäst-före-datumet gått ut med en dag eller för att vi inte vet vad vi ska göra av våra matrester.
Känns så där, tycker jag.
När jag var barn slängdes ingen mat.
Mjölk av gammalt datum blev ingrediens i pannkakor och stuvade makaroner.
Ouppäten potatis blev tillsammans med överblivna korv- och köttbitar hemgjord pyttipanna.
Gammalt torrt franskbröd doppades i pannkakssmet och blev mumsiga fattiga riddare.
De där gamla husmorsknepen har jag försökt anamma, så karl jag är.
Så nu när jag sitter hemma och jobbar ska jag strax gå ner i köket och öppna kylskåpet och återvinna några pannkakor.
Om du inte vet vad pannkakspytt är, så funkar det så här:
Smält fett i en stekpanna och klipp ner pannkakorna i lagom stora remsor.
Stek någon minut och häll sedan på typ en deciliter mjölk i pannan.
Låt fräsa ett par minuter. Ta fram jordgubbssylten.
Klart!
Enkelt, smart, supergott!

För övrigt tycker jag...
...att vårens första doft av nyklippt gräs är en sinnlig njutning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar