tisdag 8 maj 2012

Hanhängenas fel

Som vanligt är det hanarna som ställer till det.
Skogsforskarna gör varje år en undersökning av trädarternas blomning.
För björkens del räknas mängden hanhängen per träd. I år är mängden rekordhög.
Under de senaste 34 åren har det bara en gång - 1993 - funnits fler hanhängen än i år.
Då 1993 formligen exploderade vårvärmen, liksom björkarna.
Jag bodde och jobbade i Stockholm och hade då mina hittills värsta björkpollenveckor.
En natt vaknade jag av att det var stopp i luftrören. Hade aldrig haft astma och har inte haft det sedan dess heller.
Men att inte kunna andas och inte ha Bricanyl eller någon annan astmamedicin hemma var en chockartad upplevelse.
Den här våren reagerar jag på pollenmängderna igen, med nysattacker och rinnande ögon, trots min allergimedicin som annars brukar hjälpa.
Men lika illa som 1993 är det inte.
Om det nu kan vara någon till tröst.

För övrigt tycker jag att...

...björken med sina små vackra blad och sin vita näver är vårt allra vackraste träd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar