fredag 31 oktober 2014

Dagen då jag upptäckte Tommy Nilsson

Du är trött och stressad när du skrapat klar vindrutan och sätter dig i bilen och naturligtvis är det Radio Östergötland som tagit över P4-kanalen i bilradion där Radio Sörmland borde ligga...
Men vänta vad är det här för låt?
Tommy Nilsson? En dag? Heter den så?
Vilken ruggig sångröst karl'n har!
Och låten, den är ju riktigt bra!
Plötsligt vid 57 års ålder inser jag att Tommy Nilsson inte är en fjant utan värd att lyssna på och ta på allvar.
När jag kommer in på jobbet plockar jag fram låten igen, på Youtube.
Va? Den var ju Sveriges bidrag i Eurovision Song Contest 1989.
Skippar inledningstramset och går in efter 1,45 och struntar i att irritera mig på Nilssons islandshästfrisyr.
Koncentrerar mig på Nilssons röst och sen på kören med Jerry Williams (!) i spetsen.
"En dag vi alla förstår, en dag, när stillheten rår
En dag jag finner din hand, när vägarna möts förstår vi varann..."

Varför har den här sångaren inte kommit längre?
Har han slarvat bort sin talang på grund av för mycket festande?
Är hans namn för alldagligt?
Blev han töntstämplad av många när han bytte hårdrocken mot snällpop på svenska?
Skit samma.
Från och med nu är han accepterad.
I alla fall av mig.

För övrigt tycker jag...
...att livet visslar förbi. Igår var det 1989. Idag är det 2014. Och imorgon?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar