onsdag 9 januari 2013

Östnytt kontrar

Hasse Zetterberg, min gamle arbetskamrat från Folket i Eskilstuna, har hört av sig.
Hasse Zäta är numera hög chef på Östnytt, det regionala nyhetsprogram jag kritiserade på min blogg igår.
Zäta anför följande till sitt och redaktionens försvar:
"Våra sändningar 19:15 heter Östnytt i Östergötland och editionen i Sörmland heter
SVT Sörmland. Jag hoppas förstås att du noterat detta och tittar på rätt program 19:15!?
I dessa sändningar försöker vi först ha ett nyhetsblock på cirka 6 minuter där det i Sörmland för det allra mesta är enbart sörmlandsnyheter, medan det i Östnytt är mest östgötanyheter - och ibland något gotlandsinslag.
Därefter följer som oftast ett längre reportage, en fördjupning, porträtt eller liknande på runt 4-5 minuter som ska ha intresse i båda våra län. Som idag till exempel när det handlar om ungdomsbrottslighet i våra län!
Våra sändningar på morgonen, 18:10 och 21:45 är en blandning med det mesta av det bästa
På så sätt har vår tv-redaktion vidgat vyerna..."
I mitt svar på detta skrev jag:
"Jamen då tittar jag väl på fel då. För igår var det bara olika varianter av östgötska i intervjumikrofonerna.
Hur får man in SVT Sörmland? Frågar en teknisk idiot med en Viasatburk under teven?"
Och Östnytt-Hasse svarade:
"Du tillhör en liten skara i Sörmland som valt Viasat. Comhem och andra distribuerande bolag har efter påtryckningar från kunder och SVT valt att sända alla regionala editioner.
Men tyvärr - med bara Viasat går det inte att se SVT Sörmland.
Sedan beror det ju förstås på vilken TV du har till den burken. En TV med inbyggd digitalbox kan ju användas för att se SVT Sörmland - om man kopplar bort "dumburken" från Viasat och enbart kör på TV-signalerna.
Snacka med någon TV-handlare som säkert kan hjälpa dej. Det är mycket Sörmland, som du nu går miste om!
Jag tycker vi är i Nyköping mest varje dag..."
Så nu vet vi det. Tack Hasse Zäta!
Undrar hur mitt kontrakt ser ut med Viasat? Måste kolla...

För övrigt...

...är Hasse Zetterberg en skicklig journalist med härlig glimt i ögat. Observera, detta inte sagt på grund av att jag har dåligt samvete för att jag kritiserade Östnytt. För det har jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar