söndag 2 december 2012

Pikkujoulu

Pikkujoulu, lilla julafton, firas i Finland varje år lördagen före första advent, som en försmak av julen.
Igår var vi bjudna på pikkujoulo hos en familj med delvis finska rötter. Mycket trevligt och mycket gott med bland annat skinka, ugnsbakade rotfruktslådor, hemost och en och annan Lapin kulta.
Festen innehöll också ett blindtest av tre olika sorters pepparkakor. Med ett alldeles lysande resultat.
Jag har alltid hävdat att Nyåkers pepparkakor är de överlägset godaste.
Min fru däremot föredrar Annas. Typiskt jävig, hon växte upp i Tyresö och Annas pepparkaksbageri ligger i Tyresö...
Hur slutade då blindtestet?
Jo jag, min fru och de flesta andra röstade på pepparkaka nummer tre, som var...
NYÅKER!
Min fru röstade alltså på Nyåkers pepparkaka, inte på Annas som var nummer två.
Ridå! Och vapenvila!
Får det lova att vara en pepparkaka, kära hustru.
Javisst, det är klart att det är ett hjärta från Nyåker!

För övrigt tycker jag...
...att skolverket bör ställa in julloven och påskloven och förbjuda adventstakar, adventstjärnor och påskägg i skollokalerna. Loven och symbolerna bygger ju på kristendomen och kan därmed ge de svenska skolbarnen men för livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar