söndag 6 november 2011

Var i min gamla hemstad Eskilstuna igår. Besökte bland annat föreningen Ölkultur på Faktoriholmarna.
Föreningen brygger ett otal egna ölsorter, döpta efter stans stadsdelar. Ölkultur har runt två tusen medlemmar, jag kom in som gäst till en av dem, Thomas Gunnarsson.
Stället ligger i ett gammalt mysigt hus invid Eskilstunaån och har öppet till halv elva fredags- och lördagskvällar.
Hit kommer folk i mogen ålder för att dricka några glas bärs och umgås, inte för att supa ner sig.
Förra gången jag var på Ölkultur var för ganska precis ett år sen. Då som nu satt det gamla bekanta helskägget "Wrenne" och mös – i exakt samma hörn.
– Det här är mitt vardagsrum. Mycket mysigare än att sitta hemma framför teven. Ett sånt här ställe har ni inte i Nyköping, va?
Nix, det har vi inte. Tyvärr.

För övrigt undrar jag...
...om någon har Din stund på jorden av Vilhelm Moberg. Jag köper den gärna i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar