torsdag 22 september 2011

Tiggaren fick ingen dagsedel

Igår när jag kom hem från Stockholm med kvällståget och låste upp cykeln på Nyköpings C kom en lätt luggsliten man och frågade på stockholmska:
– Kan du låna mig 30-40 spänn till en tågbiljett hem till Stockholm?
– Nix, jag har bara tre kronor och ett plastkort i plånboken.
– Men det var väl själva fa-an. Det är väl bara att gå in på Pressbyrån å hämta pengarna!
– Men stopp där, det här är väl inte mitt problem, det är faktiskt ditt.
– Din snåla jävla bonnläpp!
Sa stockholmarn och loskade mot mig.
– Vad gör du? Spottar du på mig?
Sa jag och fyra, fem pendlare tittade genast upp från sina cyklar och tycktes tänka: "Två a-lagare i bråk, bäst att sticka snabbt härifrån".
Jag räknade till tio och cyklade sedan själv hem till familjen.
Lika bra det. Visserligen har jag svårt för många stockholmare.
Men att dela ut en dagsedel till en tiggare är nog ingen bra idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar