måndag 6 juni 2011

Grävlingen försvann

Varje vår har vi en grävling under tvättstugan.
Han/hon är ganska oförarglig. Förutom att han/hon gräver gropar och fyller dem med egentillverkade "frukostkorvar".
Inte särskilt trevligt i långa loppet.
Vi har ringt några experter på området. Och fått några halvtaskiga råd.
Typ "sätt på en radio dygnet runt, det gillar dom inte".
En radio i trädgården på hög volym? Dygnet runt?
Nix. Så kan man ju inte ha det.
Men nu har vi kommit på en bättre idé, alldeles själva.
Härom kvällen, när min fru gick ut till tvättstugan, hamnade hon öga mot öga med grävlingen som frös i steget när den var på väg ut i skymningen.
Min fru är från Stockholm och var förr rädd för allt som hade med naturen att göra.
Men nu har hon tydligen acklimatiserat sig.
Hon ställde sig i alla fall och blängde ilsket på grävlingen. Skickade iväg signaler av typen "stick din best, här bor vi, packa dig genast iväg någon annanstans".
De tittade på varandra både länge och väl. Min fru och grävlingen.
Till sist vek grävlingen undan med blicken och dröp iväg. Och har inte synts till sen dess.
Så behöver du hjälp att skrämma bort en grävling för en billig penning?
Kontakta min fru. Hon kan säkert skrämma bort även annat än grävlingar...

För övrigt tycker jag att...
...det är underbart att våra insjöar nu är badbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar