lördag 14 maj 2011

En sås- och potatisgubbe

Min fru jobbar i Stockholm. En del stockholmare har rätt komiska uppfattningar om oss lantisar.
Sålunda frågade en av min frus jobbarkompisar plötsligt:
– Är din man en sådan där typisk sås- och potatisgubbe?
Min fru funderade i några sekunder innan hon sa:
– Ja, det är han. Han gillar att mosa potatis och gräddsås i en enda röra.
Korrekt svarat. Jag är nämligen en riktigt gammaldags sås- och potatisgubbe.
Jag till och med odlar mina egna potatisar. I förmiddags satte jag en liten palett med Blue Belle, Maestro, Leoni och La Bella.
Tyvärr lär det dröja ett par månader innan det är dags för sås- och potatisgubben att skörda.
Men den som väntar på något gott väntar som bekant aldrig för länge...

För övrigt tycker jag...
...att egenodlad färskpotatis, matjesill, gräslök och en eller ett par nubbar därtill är lika gott som sås och potatis.

1 kommentar:

  1. det är skönt att läsa dina rader.
    hälsar lars b

    SvaraRadera