onsdag 15 december 2010

Tre syndabockar

De sörmländska kommunerna prioriterar sina tågförbindelser. Eskilstuna, Katrineholm, Strängnäs... Alla betalar de pengar till SJ för att hålla uppe turtätheten. Alla har de bindande avtal med SJ.
Nyköping då? Nej, kommunen har inga avtal med SJ. Nyköpings kommun har de senaste decennierna lagt sitt krut på Ostlänken. En snabbjärnväg som inte finns. Och inte kommer att finnas på länge.
Nu straffar sig försummelserna med den befintliga järnvägen. Nu har SJ dragit in så många turer att de få avgångar som finns kvar förvandlats till boskapstransporter. Och pendlarna hinner inte hem och hämta sina barn på dagis och i skolan.
Hur har det kunnat bli så här eländigt? Finns det några syndabockar?
Yes, det gör det.
Göran Forssberg (S) och Jan Carle (M) bär båda ett blytungt ansvar för att det mandatperiod efter mandatperiod fokuserats på Ostlänken, inte på att säkra den befintliga tågtrafiken.
Eric Carlgren har heller inte lyft ett finger för att förbättra de dagliga tågförbindelserna under alla sina år som kommundirektör. Hur denne man ständigt och jämt klarar sig undan kritik är en gåta, i alla fall för mig.
I de flesta kommuner har kommundirektörerna det riktigt hett om öronen. Nyköpings tidigare kommundirektörer hade även de stor offentlig press på sig.
Men inte Eric Carlgren. Han behöver aldrig stå till svars för någonting.
Förrän nu.

För övrigt tycker jag...
...att den nya politiska majoriteten verkar ha förstått hur allvarlig situationen är för Nyköpings pendlare.

1 kommentar:

  1. Bra rutet igen! Bra att du pekar ut de skyldiga. Men det verkar inte bättre med den nya politikergenerationen. De verkar fortsätta upprepa mantrat Ostlänken.
    Nu måste politikerna förstå att de måste rusta upp Nyköpingsbanan så att fler tåg kan gå den här vägen i stället för över Katrineholm. Då kan det bli fler tågstopp i Nyköping.

    Håkan Norén

    SvaraRadera