måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag – smart PR-trick

Idag är det kanelbullens dag. Inte kardemummabullens dag. Inte falukorvens dag. Inte flingornas dag. Inte gelehallonens dag. Inte finska pinnarnas dag. Inte småfrallornas dag.
Varför just kanelbullens dag? Hur kommer det sig att just kanelbullen fått en alldeles egen dag i den svenska almanackan?
Jo, det ligger förstås affärsmässiga intressen bakom. På nätet läser jag:
Kanelbullens dag den 4 oktober instiftades 1999 av Kaeth Gardestedt, då projektansvarig för Hembakningsrådet. Bakom Hembakningsrådet står Nordic Sugar som producerar mer än 1,3 miljoner ton socker från odlare i de nordiska länderna, socker som säljs under varumärket Dansukker.
Syftet bakom den på ytan gemytliga och oförargliga Kanelbullens dag är alltså att sälja mer socker. Ruggigt smart marknadsföringstrick. Eller hur?

För övrigt tycker jag...
...att kardemummabullar och vaniljbullar är godare än kanelbullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar